25 sierpnia 2015

Cebulowa


Cebulowa

Składniki:

 - skrzydełko
 - ok pół kg cebuli
 - 2 kostki rosołowe Knorr
 - pół szklanki białego wytrawnego wina
 - dwie łyżki masła
 - tymianek
 - sól, cukier, pieprz do smaku
- jako dodatki: jasne pieczywo może być troszkę czerstwe
- ser żółty do posypania

Zrobiłam ją po raz pierwszy jako eksperyment i nie żałuję wcale bo smakowała bosko. Mój młodszy hrabia nie lubi cebuli ale tą stwierdził, że będzie "uwielbiał".

Zakupy: 

1 skrzydełko cena ok. 0,50 zł, pół kg cebuli cena ok. 0,80 zł, kostki rosołowe Knorr 6 szt. cena 2,50 zł nam potrzebne są tylko 2 szt., wino pół szklanki koszt ok. 1 zł jeśli kupimy wino za ok. 10 zł. Pieczywo koszt ok. 0,20 zł kilka kromek. Ser żółty koszt ok. 2,50 zł potrzebna na 4 osoby ćwiartka kostki.

Przygotowanie: 

Skrzydełko myję, wkładam do garnka ok 5 l do tego dodaję liść laurowy i 4 ziarenka ziela angielskiego, dwie kostki rosołowe Knorr najlepsze są rosołowe z kury lub cielęce. Robię z tego bulion. Cebulę kroję w kostkę. W garnku rozpuszczam masło i wsypuję do niego cała cebulę. Smażę ją na małym ogniu ok. 30 min. aż nabrała mleczno - brązowej barwy. WAŻNE! To jest jedyny minus przepisu – nie można pójść na skróty. Zupa cebulowa ma rewelacyjny słodkawy smak, ale jego osiągnięcie wymaga cierpliwości. Jeżeli cebulę usmażysz zbyt szybko i na dużym ogniu, to po prostu ją przypalisz i zupa będzie gorzka – tego nie chcemy :) Pod koniec smażenia cebuli dodaję tymianek. Kiedy cebula skarmelizowała się, zwiększyłam troszkę ogień i do garnka wlałam pół szklanki wina. Wszystko razem wymieszałam i gotowałam , aż prawie całe wino wyparowało. Następnie do garnka wlałam bulion, posoliłam i popieprzyłam do smaku, a następnie pod przykryciem gotowałam zupę przez ok. 20 minut. Gdy zupą gotowała się w międzyczasie pokroiłam w kostkę pieczywo - u mnie akurat był to zwykły chleb - na patelni rozpuściłam masło i dodałam do niego czosnek granulowany i wrzuciłam do tego kostki zrobione z chleba. Wymieszałam chwile smażyłam, aż zrobiły się pyszne pachnące czosnkowe grzanki. Ser żółty starłam na tarce na dużych oczkach ale można i na mniejszych. Ugotowaną zupę cebulową zmiksowałam blenderem tak aby była gładka jednak nie trzeba tego robić ja jednak zrobiłam gdyż moje dziecko ma opory przez jedzeniem całych kawałków cebuli. Zupę wlałam do miseczek, wsypałam grzanki i posypałam żółtym startym serem. 

Podsumowanie:

Cena jednego garnka 5 - 6 l to koszt ok.  5,5 zł. Nam wystarcza na 3 - 4 dni więc jeśli podzielę to na 4 osoby na 4 dni to koszt jednej porcji zupy na osobę wynosi 0,35 zł. Naprawdę byłam pełna obaw przed robieniem tej zupy ale jak najbardziej polecam bo smak zupełnie inny niż mają tradycyjne zupy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz